احکام الفاظ رکیک
شوخی با کلمات رکیک
سؤال : آیا نام بردن اعضای تناسلی و مانند آن اگر به عنوان شوخی باشد جایز است ؟
آیت الله بهجت : ناپسند است و اگر موجب ریبه باشد اجتناب لازم است .
آیت الله صافی گلپایگانی : مذموم و رکیک است .
آیت الله سید محمد شاهرودی : اگر اهانت باشد جایز نیست و احوط ترک است .
آیت الله مکارم شیرازی : لازم است حتّی الامکان عفّت کلام رعایت گردد[1].
کلمات رکیک در زناشویی
سؤال : حکم استعمال اسامی اعضای تناسلی بین زن و شوهر در روابط زناشویی و یا در حالت عادی چگونه است ؟
آیت الله بهجت : حرام نیست .
آیت الله صافی گلپایگانی : مذموم و رکیک است .
آیت الله سید محمد شاهرودی : جایز است .
آیت الله مکارم شیرازی : زن و شوهر به هر شکلی که مایل باشند می توانند از یکدیگر لذّت ببرند ولی شایسته است از کارهایی که با کرامت انسانی سازگار نیست بپرهیزند[2].
سؤال : نامبردن الفاظ زشت و رکیک مانند اعضاء تناسلی انسان چهحکمی دارد؟
جواب از آیت الله سیستانی : جایز نیست مگر با همسر.
مسأله : آیت الله سیستانی : فحش حرام است و مراد از فحش هر کلامی است که تصریح به آن زشت و قبیح شمرده میشود یا نسبت هر فردی یا نسبت به غیر زوجه ، نوع اول آن مطلقاً حرام است و نوع دوم آن نسبت به همسر جایز است و نسبت به غیر همسر جایز نیست.
آیات عظام خویی ، تبریزی : فحش حرام است و از این قبیل است هر کلامی که تصریح به آن زشت و قبیح شمرده میشود اگر در سخن گفتن با مردم غیر از همسر باشد و نسبت به همسر اشکال ندارد.
آیت الله وحید خراسانی : فحش حرام است و از این قبیل است هر کلامی است که تصریح به آن زشت و قبیح شمرده میشود اگر در سخن گفتن با مردم غیر از همسر باشد و نسبت به همسر در صورتی که قبح و زشتیش به خاطر حیاء در تصریح به آن کلام است اشکال ندارد[3].
کلمات رکیک علیه دشمنان اهل بیت علیهم السلام
سؤال : آیا میتوان در مجالسیکه به جهت لعن و سبّ دشمنان اهل بیت علیهمالسلام برپا میگردد از کلمات رکیک و احیاناً نام بردن اعضایتناسلی و . . . استفاده نمود ؟
آیت الله بهجت : مراعات تقیّه لازم است .
آیت الله صافی گلپایگانی : مذموم و رکیک است .
آیت الله سید محمد شاهرودی : احوط اجتناب است .
آیت الله مکارم شیرازی : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه مسلمین در برابر دشمنان اسلام متّحد شوند و رعایت آداب عفت در هر حال لازم است[4].
سؤال : لعن خلیفه اوّل و ثانی و اعداء دین و اظهار عداوت و تبرّی از آنان با رعایت موارد تقیّه از فروع الدین است ( لعائن الله علیهم اجمعین ) حال آیا فحش دادن به آنان ، آن هم فحش های رکیک و زشت مثل فحش هایی که منسوب به
اعضاء بدن است ، فحش ناموس ، خواهر ومادر ... به آنان جایز است ؟
( البته در مکانی که محل تقیه نیست یا مثلاً انسان تنهاست )
مقام معظم رهبری : از کارهای اختلاف انگیز بپرهیزید و عفت کلام در هر حال مطلوب است.
آیت الله فاضل لنکرانی : فحاشی ، جایز نیست .
آیت الله مکارم شیرازی : جایز نیست.
آیت الله بهجت : لعن کردن دشمنان اهل بیت مانعی ندارد ولی فحش دادن و حرف رکیک زدن کار متّقیان نیست.
آیت الله تبریزی : لعن مؤمن حرام است و اما فحش و گفتاری که ذکر آن قبیح است مطلقاً جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی : در کلّ امور و برنامه ها و تولّی و تبرّی باید از راهنمایی های خود اهل بیت علیهم السلام بهره و دستور گرفت ، این فحّاشی ها برای خود فحش دهنده وهن و سبک است ، علاوه بر اینکه لعن و نفرین ، طلب بعد و دوری اعداء دین علیهم لعائن الله از رحمت خداوند متعال است و این معنای مهمی است که در فحش نیست[5].